تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح شد:

مجتهدزاده: استعفای معاون اول قوه قضاییه باید زودتر رخ می‌داد | فساد ساختاری داریم یعنی بسترهای فساد مهیا است

مجتهدزاده درباره استعفای مصدق

رویداد۲۴ روز قبل حجت‌السلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده فساد پسرانش، از سمت خود استعفا داد. او در استعفای خود اعلام کرده که به دلیل جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده فرزندانش چنین کاری کرده است. مهرماه سال جاری دو پسر حجت السلام مصدق به دلیل اتهام فساد اقتصادی و پولشویی بازداشت شدند و پرونده آنها کماکان در حال رسیدگی است.

سید علی مجتهدزاده وکیل دادگستری و حقوقدان، در گفتگو با رویداد۲۴، با اشاره به این استعفا، می‌گوید که این اقدام می‌تواند اقدام مثبت و راه‌گشایی باشد اما باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد. بخش مهمی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

*استعفای آقای مصدق معاون اول قوه قضاییه می‌تواند اقدام مثبتی باشد، اما باید زودتر اتفاق می‌افتاد. زمانی که یک فسادی رخ می‌دهد که مرتبط با یکی از منسوبین مقامات است، در نظام‌های پیشرفته همین کار انجام می‌شود که افراد از سمت فعلی خود کناره‌گیری می‌کنند تا شائبه برداشته شود که این مقام به واسطه موقعیتی که دارد، اعمال نفوذی صورت نگیرد. 


بیشتربخوانید: ماجرای تخلف فرزندان مقام ارشد قوه قضاییه چه بود؟


*تا جایی که شنیدم، این اتهامات ارتباطی با خود شخص آقای مصدق ندارد. او سال‌ها در دستگاه قضا حضور دارد و از شخص او چیزی برخلاف برخی مسئولین که همچنان بر مسند قدرت هستند و در خصوص فرزندانشان شائبه‌های مختلفی وجود دارد، نشنیده‌ایم. 

*حتی اگر آقای مصدق بر سرکارش هم می‌ماند، از لحاظ حقوقی کسی نمی‌توانست به او ایرادی وارد کند. اما اقدام بهتر و درست‌تر این بود که زودتر از سمت خود کنار می‌رفت تا شائبه‌ای به‌وجود نیاید چه بسا این کنار رفتن بتواند به فرزندان او هم کمک کند و ماندن آقای مصدق بر سر کارش می‌توانست عده‌ای را بر سر لج بیاندازد. اما از هر نظر این اقدام شایسته و عاقلانه‌ای بود.

*متاسفانه در بستری که شرایطش برای ایجاد فساد مهیا است، این اتفاقات رخ می‌دهد و در این مدت فرزندان مسئولان زیادی را دیده‌ایم که در مظان فساد قرار گرفته‌اند. این ساختار فسادزا باعث این موضوع می‌شود. معتقدم نمی‌توان صرفا افراد را مقصر دانست، بلکه می‌توانیم کوتاهی آن‌ها را در نظر بگیریم، چون بخشی از آن تربیتی است. 

*زمانی که ما از فساد سیستماتیک صحبت می‌کنیم، برخی فکر می‌کنند یعنی از بالا تا پایین فاسد هستند. نه معنایش این نیست. فساد سیستماتیک بخش عمده‌ای از آن این است که بستر‌های ایجاد فساد فراهم است. طبیعتا در این شرایط باید بستر‌ها جمع شود و نظارت‌ها بیشتر شود. البته با این مجلسی که درحال روی کار آمدن است شخصا چندان امیدی نداریم که این مباحث اصلاح شود. نمایندگان جدید واقعا بدیهات را بلد نیستند، با قوانین بیگانه هستند. 

*مثلا یکی از نمایندگان از کسر ۳ میلیون تومان بابت بدحجابی صحبت می‌کند، و درکش نمی‌رسد که اگر در این شرایط مردم ۵ درصد از سپرده‌هایشان را از بانک‌ها بردارند، چه بلایی بر سر اقتصاد به فنا رفته ما می‌آید. خب با این نمایندگان چه اموری قرار است اصلاح شود!

*اعتقادم این است که در شرایط فعلی بازهم قوه قضاییه بیش از سایر قوا، هنوز جای امیدواری دارد. مانند همین تصمیم به استعفای آقای مصدق که طبق شنیده‌هایم از او، ایشان فردی سالم بوده و او را به هیچ عنوان برد حامی فساد نمی‌دانم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
1
5
آقای مصدق کجا با این عجله حالا تشریف داشتین مرتیکه با آقا زاده هات میلیاردها تومان زدید به جیب حالا خدا نگه دار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
5
از کجا معلوم استعفایش بخاطر بخشیدن پسرهایش نباشد تا مردم نگویند بخاطر پدر شان بخشیده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
کاربر عزیز، به صرف بدبینی هرنوع اصلاحات تحول خواهی به بن بست می رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
0
اگر بستر های فساد جدی داریم
پس از مجلس دوازدهم باید بخواهیم این بستر فساد را ریشه ای و نه موردی جمع کنند
مجلس یازدهم که در اندازه این حرفها نبود صرفا لاپوشانی کرد ، اهل عذرخواهی از مردم هم نبودند بخاطر این ضعف بزرگ در این رکن کلیدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
0
در واقع جناب مصدق متوجه شده این جایگاه محدودیت هایی دارد و خانواده ایشان رعایت نکرده
اما آیا مجلس یازدهم از برخی لغزش های خانوادگی اعضای پارلمان عذرخواهی کرد؟
بطور آشکار جرات آقای مصدق در استعفا بدلیل خانواده بیش از برخی اعضای مجلس بود
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان